WiFi Problemen

Je hebt problemen met je WiFi? Herken je 1 of meer van de volgende WiFi problemen ?

Wél verbinding met je WiFi netwerk, maar toch geen internet
Geen, of slecht WiFi bereik in sommige, meerdere of alle ruimtes
Geen, of een slechte WiFi signaalsterkte in sommige, meerdere of alle ruimtes
Een trage verbinding, slechte downloadsnelheid
Een onstabiel WiFi netwerk: soms werkt het wel, soms ook niet
Apparaten moeten continu opnieuw verbinding maken met uw WiFi netwerk

Lees dan snel verder, wij kunnen dit voor je oplossen !

Waarom heb ik geen internet ?

WiFi zwakEr kunnen meerdere oorzaken zijn waarom de verbinding hapert. Je ziet genoeg WiFi streepjes op telefoon, tablet of computer maar internet valt steeds weg. Meestal komt dit doordat het accesspoint waar je mee verbonden bent, geen  - of onvoldoende- data binnenkrijgt om door te sturen. Je ziet dit vaak bij Powerline adapters (internet / netwerk via stopcontact) of bij WiFi mesh-systemen waarbij de accesspoints draadloos met elkaar in verbinding staan. Je hebt dan wel verbinding met het accesspoint maar geen internet. Je kunt dan ook last van erg trage WiFi hebben. Dit soort situaties los je het best op door een netwerkkabel te leggen of te trekken, zodat er altijd een snelle, stabiele verbinding is. Maar er kunnen meer oorzaken zijn ; de meest voorkomende hebben we op een rijtje gezet:

Soorten WiFi problemen

Niets zo vervelend als een instabiel WiFi-netwerk. Net wanneer je een online meeting hebt, iets voor een deadline moet inleveren of wanneer die film of serie echt even spannend wordt klapt de verbinding eruit. Dit zijn de meest voorkomende WiFi problemen:

WiFi valt steeds weg

Wanneer WiFi steeds weg valt zie je op je scherm (bijna) geen WiFi streepjes meer. Meestal komt dit door een zwak of onstabiel signaal vanuit het WiFi punt waar je mee verbonden bent. Soms wordt het signaal geblokkeerd, of is de afstand te ver.

Geen WiFi ontvangst

Wanneer je geen WiFi ontvangst hebt, zie je weinig of geen WiFi streepjes op je scherm. De afstand is dan vaak te groot, het signaal te zwak. Dit kan ook komen door obstakels of een defect aan de WiFi-chip in je apparatuur.

Trage WiFi

Wanneer je last heb van trage WiFi zie je je apparaat de hele tijd "bufferen" als je muziek speelt of een filmpje kijkt. Meestal komt dit doordat het WiFi punt waar je mee verbonden bent draadloos of via een stopcontact- adapter zijn signaal moet krijgen. Dit werkt vaak niet stabiel.

Netwerk sleutel kwijt

Wanneer je geen toegang tot WiFi kunt krijgen  omdat je de sleutel -oftewel key- kwijt bent, is het zaak om even op je modem, router of accesspoint te kijken of het er niet toevallig op staat. Vaak zit aan de onderkant een sticker met daarop de standaard WiFi naam - oftewel SSID- en de toegangscode -key- van het WiFi netwerk.

Wel Wifi, maar geen ontvangst

Wanneer je wel WiFi maar geen ontvangst van internet hebt, kan het WiFi punt waar je mee verbonden bent geen internet doorgeven. Dit komt omdat de netwerk instellingen niet correct zijn, of het WiFi punt zelf niets ontvangt.

Wat kun je zelf doen, of wat zou je kunnen laten doen om het op te lossen ? Dat gaan we je nu uitleggen..

WiFi sterkte testen

Slechte WiFi in de tuin mogelijke oorzakenJe kunt zelf je WiFi sterkte testen, of dit door een professional laten doen. Het is belangrijk om te letten op de 2 belangrijkste onderdelen van goede WiFi:

1) Signaal sterkte testen
Je kunt dit het beste doen door een programma te downloaden op (bij voorkeur) een zo recent mogelijke laptop. Een goed (gratis) programma hiervoor is bijvoorbeeld NetSpot. De signaalsterkte van een accesspoint ligt bij voorkeur tussen de -40 en -67 dBm. (-30dBm is het maximaal haalbare signaal, rond de -70 dBm wordt het slecht)

2) Bandbreedte testen
De beschikbare bandbreedte van een accesspoint, router of modem kun je testen door een laptop rechtstreeks (bekabeld !) te verbinden en een snelheidstest te doen. De meeste WiFi punten hebben wel een plek om een netwerkkabel op aan te sluiten. Sluit een netwerkkabel aan, zet de WiFi van je laptop uit en ga naar een speedtest pagina, zoals deze. Als de gemeten snelheid ongeveer overeenkomt met de snelheid van je internetabonnement, dan zit je goed !

Professioneel WiFi-testen

Kom je er toch niet uit ? Heb je niet de juiste apparatuur om betrouwbaar te testen ? Uiteraard kunnen wij het ook voor je doen. We testen dan niet alleen het WiFi signaal, maar ook de snelheid en stabiliteit van het netwerk. Boek hier direct een afspraak voor zo'n WiFi Consult!

Ons advies voor een Slimmer-Huis 

Een goed WiFi-netwerk bestaat uit een aantal juiste ingestelde -en strategisch geplaatste- accesspoints, die bekabeld verbonden zijn met een stabiel netwerk. Op basis hiervan kun je een oneindig grote ruimte of gebied uitstekend dekken.
Een goed WiFi netwerk is daarnaast maatwerk: het gaat niet enkel om de sterkte van het signaal, maar ook om de kwaliteit. En die sterkte én kwaliteit hebben last van storingen: muren, babyfoons, dect-telefoons, magnetrons, dubbel glas etc etc. Bij een nieuwbouw woning is dit -door de hoge mate van isolatie- vaak een enorm probleem (kijk hier even als je binnenkort een woning gaat -laten- bouwen).
Om voor je WiFi netwerk een optimale dekking te realiseren dienen een aantal zaken in kaart gebracht te worden: Hoe is het huidige netwerk geïnstalleerd en geconfigureerd ? Hoeveel invloed hebben storingsfactoren? Hoe zijn de omringende WiFi netwerken, zoals die van uw buren, ingericht ? Welke effecten heeft de constructie van uw huis hierop? Wat zijn de “hotspots” in uw huis? Kortom: meten is weten.

Wij kennen je provider, meten op locatie en lossen (WiFi-)Netwerk problemen professioneel op!

Professionele WiFi Scan of WiFi Consult

In het kader van meten is weten biedt Slimmer-Huis.nl 2 mogelijkheden om de route naar een snel, stabiel (WiFi-)netwerk in te zetten. De "WiFi scan", of het "WiFi consult".

WiFi analyse plattegrond
Dekkingskaart

De WiFi scan is een grondige oplossing: We inventariseren hoe je huidige netwerk geïnstalleerd en geconfigureerd is, en gaan metingen verrichten. We maken allereerst een globale plattegrond van de verdieping(en) die we gaan meten. Vervolgens doen we per verdieping gemiddeld zo’n 15 metingen op verschillende plekken. Met behulp van software wordt zo een dekkingskaart (zie afbeelding) gemaakt, waarop precies inzichtelijk is wat de huidige situatie is, wat de sterktes en zwaktes van je netwerk zijn, en welke invloeden van belang zijn. Daarnaast wordt een rapport opgemaakt met diverse meetresultaten. Aan de hand van deze meetresultaten kan nog dieper op onderliggende problemen ingezoomd worden.Aan de hand van de dekkingskaart en het rapport, de inventarisatie van uw hardware en instellingen, én natuurlijk jouw wensen wordt vervolgens een advies uitgebracht hoe het probleem het best opgelost kan worden. Indien je kiest voor een oplossing waarbij wij ook de uitvoering voor onze rekening mogen nemen, kunnen we hier zelfs een Dekkingsgarantie over afgeven !

Met onze Dekkingsgarantie weet je zeker dat een slecht WiFi-netwerk verleden tijd is !

Het WiFi consult is een minder grondige oplossing: wellicht gaat het maken van zo’n dekkingskaart & rapport je te ver, ligt het probleem en / of de oplossing voor de hand. Je kunt natuurlijk ook een vakkundige monteur aan huis laten komen die je huidige netwerk en instellingen bekijkt en doormeet, en aan de hand hiervan een oplossing  voor het probleem biedt.

En dan ?

Dat is aan jou. Het aanpassen van eenvoudige instellingen in 1 modem, router of accesspoint zijn in beide onderzoeken inbegrepen. Voor overige aanpassingen zoals de aanschaf van additionele of vervangende hardware, het aanpassen van de bekabeling of andere oplossingen wordt een vrijblijvende offerte uitgebracht. Je hebt na ons bezoek vaak al een beter functionerend WiFi netwerk, maar weet daarnaast in ieder geval:
Wát is de oorzaak, of wat zijn de oorzaken, van de WiFi problemen?
Wat kost het om het probleem te verhelpen?

Wij beheren het (Thuis-)Netwerk al voor honderden tevreden klanten. Ze beoordelen ons gemiddeld met een 9,7!

Kosten WiFi Scan of Wifi Consult

Een grondige "WiFi scan" mét dekkingskaart & rapport kost momenteel € 69,-  (normaal € 99,-) per verdieping van maximaal 200 m², en duurt ongeveer anderhalf uur. Een extra verdieping kost € 39,- en duurt ongeveer drie kwartier. (Prijzen zijn inclusief BTW en voorrijkosten). Heeft je huis een beperkt vloeroppervlak, maar veel verdiepingen? Vult u het formulier hieronder even in, dan maken we een prijs op maat voor je.
Géén behoefte aan de uitgebreide WiFi scan met dekkingskaart & rapport, maar wél een monteur aan huis die het probleem voor je inventariseert, en in overleg met jou naar een oplossing kijkt ? Voor € 55,- (inclusief BTW en voorrijkosten ) komen we bij je aan huis. Een dergelijk "WiFi consult" duurt ongeveer 3 kwartier.

Scroll naar top